نصب | +۱۰۰ |
From ۸۲ Rates | 4.3 |
Category | شبکههای اجتماعی |
Size | ۳ مگابایت |
Last Update | ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ |
نصب | +۱۰۰ |
From ۸۲ Rates | 4.3 |
Category | شبکههای اجتماعی |
Size | ۳ مگابایت |
Last Update | ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ |
عادت در لغت به معنای خوی است و در اصطلاح هرگاه کرداری (رفتاری) در اثر تکرار چنان مورد قبول و خوشایند طبع قرار گیرد، به طوریکه انجام مکرّر آن خوشایند و ترک آن دشوار باشد، میگویند عادت به وجود آمده است.
به قاعدهمندیهای اجتماعی که در اثر تکرار منظم و پایدار به وجود آمدهاند عادت گفته میشود. شخص در صورت رعایت نکردن عادات اجتماعی؛ مورد مجازات قرار نمیگیرد. در عادات اجتماعی؛ آموزش و عقاید تأثیری ندارد و شخص پاسخ قانع کنندهای برای پیروی از این رفتارها ندارد.
چارلز داهیگ در کتاب قدرت عادت خود اینگونه بیان میکند که وقتی ما فعالیتی انجام میدهیم، بعد از اتمام آن مغز ان را مرور میکند و بررسی میکند که آیا این فعالیت میتواند به صورت خودکاری تری انجام شود که در تکرارهای بعدی آن انرژی و درگیری کمتری از مغز بگیرد، و در صورت امکان، آن کار را در یک چرخه سه بخشی تبدیل به یک فعالیت خودکای میکند (به مرور)، فعالیتی که ما آنرا «عادت» مینامیم.
این چرخه دارای سه بخش اساسی است؛ اول سرنخ یا نشانهای که باعث ترغیب شخص به انجام آن فعالیت میشود، بخش دوم انجام آن فعالیت است که به صورت یه روتین و کار تکراری خواهد بود، آخرین بخش که باعث تقویت هرچه بیشتر این عادت و تکرار مجدد آن میشود، پاداشی است که فرد از انجام آن روتین بدست میآورد.
اغلب عادتهای مثبت مثل کمک به دیگران، غذا خوردن، مسواک زدن و ... و نیز عادتهای منفی مثل اعتیاد به سیگار، الکل، پرخوری و ... را به راحتی میتوان توجیه کرد. نویسنده در ادامه بحث در مورد نحوه اثرگذاری بر چرخه عادتها و نیز تغییر آنها در سطوح فردی، سازمانی و جامعه به بحث و نتیجهگیری میپردازد. او تلاش نموده است تا همه بررسیهای علمی رفتارشناسی و عصبشناسی مربوطه را جمعآوری نماید و در کتاب خود به آنها استناد مینماید.