نصب | +۱ هزار |
از ۱۳ رأی | ۳.۱ |
دستهبندی | مذهبی |
حجم | ۵ مگابایت |
آخرین بروزرسانی | ۱۷ مهر ۱۳۹۵ |
نصب | +۱ هزار |
از ۱۳ رأی | ۳.۱ |
دستهبندی | مذهبی |
حجم | ۵ مگابایت |
آخرین بروزرسانی | ۱۷ مهر ۱۳۹۵ |
سند حدیث:
این رویداد از نظر سند هیچگونه خدشهای را نمیپذیرد محدثان بزرگ آن را در کتب معتبر خود نقل کردهاند این حدیث اصطلاحاً مستفیض است و حتی با تحقیقی گسترده میتوان ادعای تواتر در آن کرد. این رویداد در جامعه اسلامی به قدری معروف شد که روز وقوع آن روز کسا نامیده شد و خمسه طیبهای که مشمول عنایت خاص الهی در آن روز شدند به اصحاب کسا ملقب گردیدند.[۸]
طبری در کتاب دلائل الإمامة میگوید: مسلمانان اتفاق نظر دارند که همزمان با نزول آیه تطهیر پیامبر(ص)؛ علی(ع)، فاطمه(س)، حسن(ع) و حسین(ع) را فراخواند و با کساء آنان را پوشاند و چنین دعا کرد «اللهم هؤلاء أهلی فأذهب عنهم الرجس و طهرهم تطهیرا» خدایا اینان اهل بیت من هستند از آنها پلیدی را دور کن و آنها را پاک گردان.[۹]
در کتب شیعه
این روایت در کتب تفسیری شیعه آمده است؛ از جمله تفسیر قمی،[۱۰] تفسیر فرات کوفی،[۱۱] و البرهان فی تفسیر القرآن[۱۲] آمده است.
در کتب حدیثی شیعه این نیز متن این روایت آمده است؛ مانند اصول کافی،[۱۳] و امالی شیخ طوسی[۱۴] ذکر شده است.
در کتب اهل سنت
این روایت در کتب حدیثی اهل سنت نیز نقل شده است. حدیث کساء در «صحیح مسلم» این چنین آمده است: عایشه گوید: روزی رسول خدا بیرون آمد و عبائی نقشدار که از موی سیاه بافته شده بود، بر دوش داشت. ابتداحسن(ع) آمد، او را به زیر عبا جای داد؛ پس از او حسین(ع) آمد، او را هم به زیر عبا جای داد سپس فاطمه آمد و در زیر عبا قرار گرفت، بعد علی(ع) آمد و او را هم همراه دیگران زیر عبا؛ جای داد و فرمود: «إنّما یُریدُ اللّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُم الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُم تَطْهِیراً»[۱۵]
ابن حجر در صواعق المحرقه میگوید: به سند صحیح رسیده که پیامبر(ص) کسائی را بر روی آن چهار نفر انداخت. آن گاه عرض کرد: بارخدایا! اینان اهل بیت من و خاصه من هستند، پلیدی را از آنان دور ساز و آنان را پاک گردان..[۱۶] ابن اثیر در اسدالغابه[۱۷] و احمد بن حنبل در مسند خود[۱۸] این حدیث را آوردهاند و ابن تیمیه در منهاج السنة میگوید: «حدیث کسا از احادیث صحیح السندى است که احمد، ترمذى از ام سلمه نقل کرده و نیز مسلم در صحیح خود از عایشه نقل نموده است.»[۱۹]
این روایت در کتب تفسیری اهل سنت نیز آمده است. زمخشری درالکشاف، [۲۰] فخر رازی در تفسیر الکبیر و هر یک از قرطبی[۲۱]، ابن کثیر[۲۲] و سیوطی[۲۳] در تفسیرهایشان حدیث کساء را نقل کردهاند. قُرطُبیّ[۲۴] در تفسیر آیه تطهیر از امّ سلمه چنین نقل نمودهاند: هنگامی که آیه تطهیر نازل شد، رسول خدا، علی(ع) و فاطمه(س) و حسن(ع) و حسین(ع) را فراخواند و بر آنان کسائی خیبری پوشاند.
استدلال ائمه به حدیث کساء
حضرت علی(ع) در بیان یکی از دلایل حقانیت خود به خلافت و جانشینی پیامبر(ص) از حدیث کساء یاد میکند و به خلیفه یادآوری میکند: «آیا آیه تطهیر برای من و خاندان و فرزندانم فرود آمده یا برای تو و خاندان و فرزندانت؟ گفت: بلکه تو و خاندانت. فرمود: تو را به خدا! آیا من و خاندان و فرزندانم در روز کساء مشمول فراخوانی پیامبر خدا (ص) بودیم که: «خداوندا! اینان خاندان منند که رهسپار به سوى تو هستند نه به سوى آتش» یا تو؟»[۲۵]
همچنین حضرت علی(ع) در شورایی که خلیفه دوم برای تعیین خلیفه بعدی تشکیل داده بود به حدیث کساء برای برتری خود در امر حکومت و جانشینی پیامبر(ص) استشهاد کرد.[۲۶]
زمانی که اصحاب پیامبر(ص) در مورد فضائل خود به همدیگر تفاخر میکردند حضرت علی(ع) در بیان برتری خود و اهل بیت(ع) خود از حدیث کساء یاد کرد.[۲۷]
بعد از صلح امام حسن(ع) با معاویه، و بعد از سخنرانی معاویه، امام حسن(ع) سخنرانی کرد و بعد از ذکر آیه مباهله در شأن اهل بیت(ع) در بیان فضیلت خود و اهل بیت(ع) به حدیث کساء استدلال کرد.[۲۸]
مرحوم شیخ عباس قمی در کتاب منتهی الآمال حدیث کساء را از احادیث متواتر نقل میکند